Tuesday, July 30, 2019

4.1 Pembolehubah

Ada 3 pembolehubah yang perlu kamu kenal betul- betul. Macammana kamu kenal Upin dan Ipin.. macamtu jugalah kamu kena kenal pembolehubah.😅

Jom cikgu kenalkan..

Dalam soalan, pastikan kamu dapat mengenalpasti perkataan seperti yang cikgu highlightkan di bawah untuk setiap pembolehubah. Sekiranya diberikan gambar, buat pemerhatian ke atas gambar dan perhatikan apakah yang berbeza , di awal penyiasatan.


  1. Pembolehubah Manipulasi ( PM )    - berlainan / berbeza / tak sama 
  2. Pembolehubah bergerakbalas (PB )  - di lihat / di rekod / dicatat / diperhati / di ukur
  3. Pembolehubah Di Malarkan (PDM) - sama / serupa 


Tips Mengenalpasti Pembolehubah



  1. Baca soalan dan cari apakah yang berbeza , berlainan ,tak sama dalam ayat atau gambarajah yang diberikan. Itulah Pembolehubah Manipulasi ( PM ) manakala perkataan direkod, dicatat, diperhati, dilihat adalah kata kunci untuk Pembolehubah Bergerakbalas ( PB ).  Bagi Pembolehubah DiMalarkan, kata kunci yang sama digunakan.

        Mengenali Pembolehubah di dalam jadual 


       Sekumpulan murid tahun 4 Bijak telah menjalankan eksperimen tentang ayunan bandul. Mereka menggunakan panjang tali yang berbeza dalam penyiasatan itu.  Keputusan yang diperolehi di rekod seperti dalam jadual di bawah.

Panjang tali (cm)  PM
Bilangan ayunan bandul dalam masa 30 saat   PB
10
50
 20
30
30
10


                                                    Jadual Menegak
                   

Panjang tali (cm)              PM
10
20
30
Bilangan ayunan bandul dalam masa 30 saat                     
                                         PB
50
30
10
                                                     Jadual Melintang

      Kedudukan PM dan PB di dalam Jadual


    2. Perhatikan perkataan yang cikgu telah warnakan di dalam ayat. klu diberikan adalah berbeza 
    untuk jawapan pembolehubah manipulasi (PM ) manakala direkod untuk klu pembolehubah 
    bergerakbalas. ( PB ). 

   
   3.   Pastikan kamu dapat mengenali soalan pembolehubah yang selalu digunakan. Antaranya :
          
         a. Berdasarkan penyiasatan, nyatakan:
                Pembolehubah yang dimanipulasi
                Pembolehubah yang bergerak balas

         b.   Daripada data yang diberi, kenalpasti apa yang :
               dimalarkan
               dimanipulasikan:
               bergerak balas:
         c.   Nyatakan pembolehubah yang dimanipulasikan dalam  penyiasatan di atas.

         d.  Tuliskan dua pembolehubah daripada penyiasatan di atas.

         e.  Nyatakan dua maklumat yang dikumpulkan dalam penyiasatan di atas.

         f.   Tuliskan dua maklumat berdasarkan penyiasatan di atas.

         g.   Nyatakan apa yang dimalarkan dalam penyiasatan.

        

    4.  Mengenali Pembolehubah di dalam gambar 


            
    
   










Untuk mencari PM...perhatikan, apakah yang tidak sama / berbeza / berlainan didalam gambarajah ?  PB pula..kamu lihat kepada hasil keputusan tersebut.



    a)  Nyatakan dua maklumat yang perlu dikumpul.


          Pembolehubah Manipulasi :   Bilangan anak pokok

          Pembolehubah Bergerakbalas :  Pertumbuhan anak pokok


    b) Apakah pembolehubah dimalarkan.

        Jenis anak pokok / Isipadu air / kuantiti baja / jumlah cahaya matahari / saiz pasu / tempat penyiasatan.

    

   5.   Mengenali Pembolehubah di dalam carta palang 


Rajah 1 menunjukkan satu pemerhatian tentang jarak dilalui oleh empat kereta mainan J, K , L dan M  selepas dijatuhkan dari satu landasan dalam masa 2 minit.

            PB

    
     
    



PM


        


Kedudukan PM dan PB bagi  Carta Palang menegak





            PM













PB



 Kedudukan PM dan PB bagi  Carta Palang Melintang.





1 comment: